Dienstregeling 2012: meer keuze voor de klant
- Meer aanbod leidt tot verwachte reizigersgroei van 2%
- Volledige ingebruikname hogesnelheidslijn
- Meer reismogelijkheden en betere aansluiting op OV-netwerken in westelijke Randstad
De nieuwe dienstregeling van NS voor 2012 biedt onze klant en snellere verbindingen en uitbreiding van het stadsgewestelijk en interregionaal vervoer in de westelijke Randstad. Dit wordt mogelijk door een groei naar volledige ingebruikname van de hogesnelheidslijn.
Omdat meer treinen via de hogesnelheidslijn gaan rijden wordt de dienstregeling tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Haarlem/Schiphol-Amsterdam aangepast. Dat biedt NS de mogelijkheid om het stadsgewestelijk en interregionaal vervoer in deze westelijke Randstad te versterken en uit te breiden met nieuwe verbindingen. Zo gaat er ieder half uur een nieuwe Intercity rijden tussen Den Haag Centraal – Leiden – Schiphol – Amsterdam Zuid WTC – Almere en Lelystad. Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt vanaf december ieder kwartier een Intercity via Den Haag – Leiden – Haarlem. Deze Intercity’s stoppen op alle regionaal belangrijke stations in de Randstad. Hierdoor kunnen reizigers vaker overstappen op metro, RandstadRail, trams en bussen op onder andere Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Delft, Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Sloterdijk. De treinen van NS leveren zo een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van het regionaal openbaar vervoer. Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal wordt in de spitsuren de frequentie van de Sprinters verhoogd van 2 naar 4 per uur.