Politiek naar Duitsland voor treinverbinding

Verschillende politieke partijen maken zich zorgen om de prioriteiten van Duitsland. Zo zullen zij in het najaar beslissen waar zij in gaan investeren de komende jaren, maar lijkt de treinverbinding en handelsroute met Nederland niet de hoogste prioriteit te hebben. Naar verwachting komt Duitsland hier pas in 2030 aan toe, terwijl dit voor ons juist erg belangrijk is. Zo zou er op het traject tussen Eindhoven en Düsseldorf een spoorverbreding moeten komen, dient de Rijn te worden uitgebaggerd voor binnenvaartschepen en moeten sluizen worden onderhouden.

Actie

Meer over: trein naar Duitsland

Politieke samenwerking om te lobbyen

VVD-kamerlid Betty de Boer is initiatiefnemer van de politieke samenwerking tussen leden van VVD, PvdA, SP en D66 die samen gaan lobbyen in Duitsland om hier toch in te gaan investeren. Werkbezoeken komen regelmatig voor, maar het is uniek dat er zo nadrukkelijk wordt gelobbyed voor één ding. Gezamenlijk hoopt Betty de Boer meer te bereiken en op deze manier budget vrij te krijgen voor Nederlandse belangen.

Plannen voor 2030

Eerder werd al naar buiten gebracht dat deze Duitse investeringen pas in het plan voor 2030 naar voren komen en dat het lobbyen voor de treinverbinding door gemeente Eindhoven was mislukt. Er moet daarom gezamenlijk (landelijk) worden gezocht naar een oplossing, omdat deze treinverbinding al jaren hoog in het vaandel van Düsseldorf, Eindhoven en Rotterdam (haven) staat. De handel via de haven verloopt goed, vanwege de trein en vaart verbinding. Duitsland lijkt hier echter niet in te investeren t/m 2030, waardoor dit weleens voor problemen kan gaan zorgen in de nabije toekomst.

De NS geeft aan dit plan te steunen, maar cijfers wijzen uit dat er geen behoefte is aan extra InterCity’s op dit traject.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *