Nachttrein naar Warschau van de baan
De trein van Amsterdam naar Warschau zal waarschijnlijk niet meer rijden door het grote verlies dat jaarlijks wordt geleden. Vliegtuigmaatschappijen zijn het grootste probleem voor de problemen op het spoor. Door de hoge concurrentie tussen low-cost luchtvaartmaatschappijen zijn de prijzen in de afgelopen jaren met 30% gezakt en moeten treinticket prijzen ook mee. Daarbij zou je het comfort in de trein van Amsterdam naar Warschau ‘Spartaans’ kunnen typeren en zeker als alle plaatsen in de trein bezet zijn. Naar verwachting zal ook de trein van Amsterdam naar Kopenhagen worden geschrapt en zullen er alleen nog treinen naar deze bestemming vertrekken vanuit Keulen en Duisburg. Op deze manier is het voor Nederlanders toch nog mogelijk de steden te bereiken met de trein, maar zal er moeten worden overgestapt in één van deze twee Duitse steden.
Grote verliezen door de Deutsche Bahnhoff, waardoor ze herstructureren.
Nederland kan er niks aan doen
De Nederlandse Spoorwegen noch de regering kan er iets aan doen om de Deutsche Bahnhoff (DB) ervan te weerhouden om deze trajecten op te heffen. In 2013 leed de DB een verlies van 12 miljoen op een omzet van 48 miljoen op de trajecten van Kopenhagen, Warschau en Praag. Om dit in de toekomst te voorkomen heeft de DB verschillende plannen gemaakt om de treinverbindingen te herstructureren. Het aantal reizigers dat jaarlijks voor de nachttrein kiest daalt nog ieder jaar, waardoor het hoog tijd wordt om hier verandering in te brengen. Het aantal reizigers daalde van 1.9 miljoen naar 1,4 miljoen in vier jaar tijd. Tegen dit soort dalingen is bijna niet op te botsen, maar toch gaat de DB een hoop veranderen om het treinplezier weer terug te winnen.
{mymaplocation id=9 width=100% height=400px zoom=11 type=google }