Stoptrein verandert in nieuwe en zuinigste dubbeldekker

Stoptrein verandert in nieuwe en zuinigste dubbeldekker

NS heeft onlangs de nieuwe Intercity dubbeldekker gepresenteerd. Dat is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein heeft een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor: bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer als de auto.

Directievoorzitter Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. “Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee.”

Inrichten samen met klanten
NS heeft de nieuwe Intercity ingericht met behulp van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich voor de reiziger door de tweezitsbankjes en een zakelijker inrichting meer om in te werken en te lezen. Hier vindt de klant ook duidelijk herkenbare stiltezones, waar geldt: ‘stil is stil’. Het onderste deel van de trein is informeler, met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elke benedenverdieping.

De klanten profiteren in alle treinen van het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een roltoeltoegankelijk toilet. NS heeft gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.

Geheel volgens NS-traditie is ook moderne kunst aangebracht. Onder de noemer undesirable objects laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen in de vorm van bijvoorbeeld koperen handgrepen op een prachtige manier terugkeren in de trein.

Materiaal recyclen
Tot medio 2013 renoveert NedTrain in Haarlem vijftig treinen. Deze operatie kost NS in totaal 235 miljoen euro. Bij de ombouw van de trein werkt NedTrain volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. Het eerste exemplaar van de nieuwe Intercity dubbeldekker rijdt sinds eind februari op het traject Amsterdam Centraal-Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.

Trein buitenkant

Lees Meer: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2012/3/stoptrein-verandert-in-nieuwe-en-zuinigste-dubbeldekker.html

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.