Saltsjöbanan, hoofdstedelijke boemel naar de kust
Saltsjöbanan, hoofdstedelijke boemel naar de kust
Reusachtige cruiseschepen meren aan. Het verkeer raast tussen woon en werk. Maar 20 meter boven de grond ‘boemelt’ de blauwe trein gemoedelijk over het Londonviaduct. De Saltsjöbanan leidt niet naar Engeland, maar brengt je van Stockholm naar het oosten, naar het ‘Wassenaar’ van Zweden: Saltsjöbaden en Solsidan. Dagelijks kiezen zo’n 16.000 tot 19.000 forenzen voor de 18,6 kilometer lange Saltsjöbanan om van de ontbijttafel naar de werkplek te komen. Er zijn 18 stations, maar zeker in een zomers weekeinde is de oostelijke eindbestemming een gewild ‘doelwit’ voor dagjesmensen en een enkele rijkaard die zijn SUV in Stockholm achterlaat. Saltsjöbaden heeft jachthavens, een aardig uitzichtpunt bij het voormalige observatorium (nu een school) en een natuurlijk zwembad pal voor het overnachtingspaleis (Grand Hotel), in 1893 door de toenmalige Zweedse koning Oscar II geopend. Namens Storstockholms Lokaltrafik (SL) opereert Veolia Transport de Asea C10/C11′s, feitelijk aangepaste metrotreinstellen. Bij station Neglinge kun je vanuit de trein stiekem in de controlekamer kijken, de remise ligt aan de overzijde. Reis mee naar de kust. Zodra je de 200 meter lange ophaalbrug uit 1922 over de Danvikskliffen, de tunnel onder de Henriksberg (337 m lang) en de voorsteden bent gepasseerd, geniet je al snel van uitzichten op baaien en de rotsige kusten van de archipel van Stockholm. Je kunt gewoon instappen de SL-strippenkaart die je bij het SL-reiscentrum op Slussen kocht. De conducteur komt hem persoonlijk afstempelen.
Lees Meer: http://www.treinennieuws.nl/saltsjobanan-hoofdstedelijke-boemel-naar-de-kust