Pitstops voor treinen zorgen voor meer zitplaatsen
In de afgelopen maanden heeft de NS een proef gehouden met een onderhoudswerkplaats voor kleine defecten, waardoor treinen met tijdswinst weer terug kunnen op het spoor. Voor kleine defecten als een kapotte deur of stroomafnemer duren herstelwerkzaamheden gemiddeld 47 uur, terwijl dit met de pitstop slechts 13 uur duurt. Vanwege het succes van de pitstraat in het Groningse Onnen, zullen er nog 2 onderhoudswerkplaatsen bijkomen in Nederland. Zo zullen er in Maastricht en bij Amsterdam werkplaatsen bij worden gebouwd en zullen deze komende zomer volledig in gebruik zijn.
Meer zitplaatsen voor reizigers
Doordat treinen sneller terug kunnen op het spoor, zal er voor de NS meer capaciteit beschikbaar zijn om in te zetten. Hierdoor zullen er meer zit- en staanplaatsen beschikbaar zijn in de trein.
De eerste pitstop bij Groningen is al in gebruik genomen en de overige 2 zullen gefaseerd in gebruik worden genomen. Daarom zal het hele plan pas rond de zomer 100% functioneel zijn.