OV Chipkaart is te omslachtig

Volgens een onderzoek van de consumentenbond is de OV Chipkaart te omslachtig voor veel reizigers. Terwijl er vroeger enkel een treinkaartje moest worden gekocht, moeten reizigers nu continu in- en uitchecken. Dit heeft er toe geleid dat reizigers massaal hebben geklaagd en er 2400 melding zijn binnengekomen bij meldpunt Einde Treinkaartje. Voornamelijk het opladen van extra producten, het opstaptarief en de in- en uitcheck momenten zijn verwarrend voor veel reizigers. Het is dan ook niet voor niets dat de NS miljoenen over houdt aan reizigers die vergeten in- en uit te checken. De bedenkers van de OV chipkaart zijn ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe betaalmethodes, zoals de mobiele telefoon of de bankpas, zodat er helemaal geen OV Chipkaart meer hoeft te worden gebruikt.

Voorlopig zitten we nog even vast aan de OV Chipkaart.

OV Chipkaart maakt reizen niet makkelijker

De OV chipkaart zou het reizen juist makkelijker moeten maken, maar dit is op een groot aantal momenten niet het geval. Zo moet er op het traject van Emmen naar Venlo ongeveer 12 keer worden in- en uitcheckt en zijn veel reizigers het niet eens met de extra toeslag van € 1,- op een incidenteel treinkaartje. Tevens zorgt het opladen van extra producten als meereiskorting/samenreiskorting voor veel problemen en is het lastig om een vervoersbewijs zonder datum te kopen. De consumentenbond eist van de NS dat zij snel met maatregelen komen, want de doelstelling van eenvoudiger reizen wordt momenteel niet gehaald. Een woordvoerder van de consumentenbond benadrukt dat er 2400 mensen zijn met tips en dat er in 3 maanden tijd ruim 30 000 mensen telefonisch contact hebben gehad over de OV Chipkaart. Voorlopig zullen we nog even moeten vasthouden aan de OV Chipkaart, maar in de toekomst zullen andere betaalmethode het gaan overnemen.

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *