Geschiedenis van treinkaartjes

De treinkaartjes bestaan al zolang er treinen zijn in Nederland. Dit ware vroeger kleine kartonnen treinkaartjes die je bij een loket moest afhalen. Voor de 2e klas waren er bruine kaartjes en voor de 1e klas groene treinkaartjes. Deze werden vervolgens bij controle in de trein door de conducteur geknipt, hierbij kwamen er gaatjes in het treinkaartje. De treinconducteur werd daarom ook wel een kaartjesknipper genoemd. Tevens hadden zij de mogelijkheid om een treinkaartje te schrijven met pen en papier. Rond 1980 kwam hier verandering in door de geautomatiseerde kaartverkoop. Vanaf nu werd het treinkaartje gestempeld door de conducteur en was er een standaard uiterlijk voor de kaartjes. Rond 2000 moest de NS bezuinigen en besloot zij om op de loketten te besparen. De loketten verdwenen razend snel op de stations en deze werden vervangen door vele NS automaten. Later kwamen werden er toch weer NS loketten geopend, maar werden ook de NS treinkaartjes gedigitaliseerd. Hiermee kwamen de NS e-tickets op de markt en zijn we tot op de ontwikkelingen van het huidige moment gekomen.

Buitenlandse treinen

Hierbij komt wel dat er sinds 2011 betaald kan worden met de Ov-chipkaart. De ontwikkelingen rondom de OV-chipkaart worden langzaam doorgevoerd, zodat de treinreizigers hier langzaam aan kunnen wennen en een soepele overgang wordt gerealiseerd. Wel blijft de vraag of deze vernieuwing wordt geaccepteerd door de reizigers, omdat hiermee het geliefde NS treinkaartje verdwijnt.

OV-chipkaart wordt definitief ingevoerd

Vanaf 9 juli 2014 heeft de NS de OV chipkaart als verplicht vervoersbewijs ingevoerd. Vanaf deze dag is het papieren treinkaartje definitief van de baan en daarmee verdwenen van Nederlandse bodem. Voor de incidentele reiziger bestaat er nog wel een wegwerp OV-chipkaart die bij de automaten van de NS kan worden aangeschaft, maar de papieren edities zijn verleden tijd.

In de maanden erop zullen de OV-poortjes langzaam worden gesloten, waarna het systeem volledig in werking is gesteld. De NS hoopt hiermee het aantal zwartrijders te verminderen en de medewerkers anders te kunnen inzetten.

Trein acties

Natuurlijk zullen de treinkaartjes acties ook gewoon in de toekomst blijven bestaan. Wellicht dat deze in de toekomst op een wegwerp OV-chipkaart zijn geladen of dat de poortjes worden uitgerust met een barcode scanner. Voorlopig zullen de medewerkers van de NS dit nog handmatig controleren, maar in de toekomst zal er hoogstwaarschijnlijk een geautomatiseerde oplossing voor worden gevonden.

Trein korting

Deel deze pagina!

Close