Miljoenenboete voor de NS
Eerder deze week werd duidelijk dat de NS een mijloenenverlies heeft geleden in 2013 door de komst van de Fyra. De aanschaf van deze treinen was zo duur dat het verlies van de NS in 2013 op 43 miljoen werd geschat. Daar komt nog eens 2.75 miljoen euro bij, doordat de afgesproken doelen met de regering niet zijn behaald. De klanttevredenheid was slechts 47% en dit zou te wijten zijn aan de overvolle treinen en het slechte winterse weer. Door het slechte weer moest de aangepaste dienstregeling 13 keer worden ingezet. Reizigers zijn hier vaak niet tevreden mee, terwijl het een goede oplossing is voor de omgang met het slechte weer.
Verwachting voor komend jaar
De verwachtingen voor komend jaar zijn gewoon positief. Een woordvoerder van de NS laat weten dat er weer wordt gekeken naar nieuwe methodes om de klanttevredenheid omhoog te brengen. Er zal alles worden gedaan om de klanttevredenheid omhoog te krijgen en zeker nadat bekend werd gemaakt dat de boete wordt kwijtgescholden als de doelen voor 2014 wel behaald worden.
Met een omzet van 4.6 miljard zijn deze miljoenenbedragen natuurlijk een schrijntje, maar voor de meeste reizigers blijft het een hoop geld. Natuurlijk moet de NS ook blijven kijken naar de kleintjes, maar ze zullen niet wakker liggen van deze boete. De miljoenenboete kan daarbij ook nog eens worden kwijtgescholden als de doelen voor 2014 worden behaald.