NS wilt treinen met flexibele inrichting
Afgelopen week heeft NS topman Roger van Boxtel gezegd dat er behoefte is aan flexibele treinen, waarbij het interieur snel moet kunnen worden aangepast. Op deze manier zouden zij meer ruimte kunnen creeëren in spitstreinen, terwijl reizigers in de daluren gewoon kunnen genieten van comfortabele/ruime zitplaatsen. Op sommige trajecten moet de prioriteit niet altijd bij comfortabele stoelen liggen, aangezien de helft van de reizigers staat en sommige zelfs worden achtergelaten op het perron. Wanneer de inrichting flexibeler zou zijn, kan hiermee worden geschoven en gaat de capaciteit van treinen omhoog.
Treinen moeten flexibeler
Aangezien Nederland over het drukst bereden spoor van Europa beschikt moeten treinen flexibeler worden gemaakt. De ruim 250 nieuwe treinstellen die zijn aangeschaft beschikken hier nog niet over, maar in de toekomst zou dit mogelijk moeten zijn. Op deze manier kunnen overvolle treinen in de spits worden voorkomen en kan de NS beter inspelen op de behoefte van de reiziger.
Leuke weetjes
Metro publiceerde onlangs dat de Nederlandse Spoorwegen elke dag 5000 treinritten verzorgd. Daarbij wordt er jaarlijks 17,5 miljard kilometer afgelegd door reizigers en dat komt neer op tien keer van de maan naar Pluto op en neer.