Stoptrein verandert in gloednieuwe en zuinigste dubbeldekker op het spoor
- Nieuwe Intercity dubbeldekker vanaf eind februari voor het eerst op het spoor
- Andere indeling voor meer comfort reizigers
- Groenste dubbeldekker op het spoor en 9% zuiniger dan zijn voorganger
Vandaag presenteert NS de nieuwe Intercity dubbeldekker bij NedTrain in Haarlem. De nieuwe Intercity is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein wordt gekenmerkt door een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor en bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto.
Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. “Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee.”
De nieuwe Intercity is ingericht op basis van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.
In de trein is, in lijn met de NS traditie, ook moderne kunst aangebracht (zie: ns.nl/nieuweintercity). Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manier terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers.
Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Met deze modernisering is een investering van in totaal €235 mln. gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.
Het eerste exemplaar van de ‘nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaat vanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.