Stations worden nog steeds vaak overgeslagen

Het gebeurd nog elke dag, maar volgens Minister Mansveld moet hier in 2015/2016 verandering in komen. In 2014 is het aantal overgeslagen treinstations terechtgekomen op 3163 en dit getal ligt 6% lager dan het jaar ervoor. Er is dus een lichte verbetering te zien, maar dit is nog niet genoeg. Duizenden reizigers zijn elk jaar de dupe van overgeslagen treinstations en lopen hierdoor flinke vertragingen op. Helaas is het zo dat stations worden overgeslagen, omdat dit in sommige gevallen de ‘minst slechte’ oplossing is en de NS in zo’n geval wordt gedwongen om voor deze optie te kiezen.

Minister Mansveld heeft met de NS nieuwe afspraken gemaakt voor 2015, waarin strengere regels zijn vastgelegd voor het overslaan van stations. Het aantal overgeslagen stations zal dan ook verminderen in 2015, maar we moeten nog maar eens bekijken wat de gevolgen hiervan zijn. Minister Mansveld kijkt samen met ProRail naar een oplossing voor probleemtrajecten. Zo worden op het traject van Arnhem naar Nijmegen al jaren stations overgeslagen en is ook in 2014 weer het meest problematische traject. Daarom wordt er nu gekeken naar een oplossing, waarbij de InterCity wordt vervangen door meerdere Sprinters. Hierdoor zou het traject soepeler moeten verlopen en wordt de capaciteit van de treinen groter.

{mymaplocation id=355,353,345,344,42 width=100% height=400px zoom=11 type=google }

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *