NS en ProRail bljiven gescheiden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail blijven gescheiden van elkaar. Er was de afgelopen jaren vaak kritiek op de afsplitsing van de twee bedrijven, omdat de communicatie verslechterd zou zijn. In de Tweede Kamer gingen er de afgelopen tijd stemmen op om de twee weer samen te voegen, maar het kabinet heeft hier uiteindelijk niet voor gekozen. Wel zullen de bedrijven beter worden gecontroleerd op de dagelijkse prestaties, waardoor een nauwere samenwerking vereist is. Er zal de komende tijd dus meer geïnvesteerd moeten worden in het aanscherpen van de communicatie processen tussen beide bedrijven.

ProRail en de NS

De NS en spoorbeheerder ProRail hoeven niet te fuseren.

Meer concurrentie in het Openbaar Vervoer

Volgens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld wordt er binnenkort een plan voorgesteld om het Openbaar Vervoer in Nederland concurrerender te maken. Zo wil ze zich vooral richten op het goederenvervoer, waar nog veel obstakels voor bestaan. Door deze weg te nemen hoopt Mansveld op meer concurrentie.

Volgens het kabinet moet de NS zich vooral richten op het hoofdrailnet en zich minder bezighouden met aanbestedingen rondom het regionale vervoer. Deze zijn in principe bedoelt voor andere vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion. Het spoorbedrijf zou zich terughoudender moeten opstellen en zich vooral moeten focussen op haar publieke taak en minder investeren in Europese trein- en buslijnen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *