Record aan klachten in het Openbaar Vervoer
Het OV loket is een aantal jaar geleden opgezet (2008) om klachten van Nederlandse reizigers te verzamelen, zodat hier iets mee gedaan kan worden. Dit alles is met steun van de overheid opgezet als onafhankelijke ombudsman om het Openbaar Vervoer te verbeteren. Dit is natuurlijk een hartstikke goed initiatief, maar in het laatste kwartaal van 2013 zijn er wel heel veel klachten binnengekomen. De klachten gingen voornamelijk over het zomaar overslaan van treinstations, volle treinen en het weghalen van gele vertrekborden en kaartautomaten. Ook zorgt het systeem van de Ov-chipkaart voor veel verwarring en kost het de reizigers veel geld. De verschillende vervoerders hebben verschillende processen, waarbij vaak alleen het traject van de vervoerder wordt vergoed bij een vertraging.
Naast alle negatieve geluiden zijn er ook positieve signalen, doordat problemen niet meer door één partij worden bevestigd. De verschillende vervoerders onderkennen de problemen vaak samen, waardoor er gezamenlijk naar een oplossing kan worden gezocht. Een goede zaak lijkt ons en we hopen dat er in het eerste kwartaal van 2014 minder klachten binnen gaan komen.